Tietoa yhdistyksestä

Ruotsinkielinen yhdistys Västnyländska kultursamfundet perustettiin v. 1974, yhdistyksen tarkoitusperä on Länsi-Uudenmaan kulttuuripyrkimyksien aloitteiden tekeminen ja edistäminen. Yhdistyksen painopiste on vuosien varrella ollut kirjallisuuden alalla.

Toiminnan selkäranka on vuosikirja Västnyländsk årsbok, joka on julkaistu vuodesta 1977. Västnyländsk årsbok tarjoaa laajan kirjon länsiuusmaalaisia kinnostavia aiheita kuten paikallishistoriaa, kirjailijoiden muotokuvia, kirjallisuuden arvosteluja, eri ympäristöiden dokumentointia ja tiederaportteja.

Suomenkieliset (tai kaksikieliset) kirjat ovat Lassen ja Johannan RuukkiseikkailuHilding Ekelund KarjaallaHelene Schjerfbeck-muistamme hänet, Funkis i Karis-Funkis Karjaalla sekä Mustion linnasta Fiskarsiin - kulttuurivaellus jokivarsia pitkin.

Luckan Raseborg alkoi kolmivuotisena EU-projektina vuonna 2002. Västnyländska Kultursamfundet ylläpitää vielä tänä päivänä Luckan Raseborgia, joka jatkaa toimintaansa vielä projektin päätyttyäkin. Projektista on syntynyt uutta toimintaa.

Yhdistyksen nykyinen EU-projekti Vevi - mobiilipeli Länsi-Uudellamaalla. Yhdistys tuottaa uuden Vevi-pelisovelluksen vuosina 2017-2019. Pelin nimi tulee latinankielisistä sanoista Veni vidi, tulin ja näin Länsi-Uusimaan. Yleisölle pelisovellus avautuu 19.6.2018 Ramsholmenilla. Tietoon pohjautuvaa visailupeliä pelataan omalla mobiililaitteella tai pad-tietokoneella Länsi-Uudellamaalla sijaitsevissa puistoympäristöissä. Peli lisää pelaajan yleistietoa ja vie hänet ulos luontoon. Kohderyhmään kuuluvat kaikki ikäryhmät mutta erityisesti hanke pyrkii aktivoimaan nuoria ja koululaisia.Kaksi pelialuetta tuotetaan lisäksi pilottihankkeen aikana Karjaan Pumppulahdessa ja Hangossa.

Yhdistyksen entinen EU-projekti Paikallishistorian uudet tuulet on Länsi-Uudellamaalla toimiva matkapuhelinopastus. Lue lisää projektistamme osoitteessa www.mobiguide.fi

Jäseneenä saat vuosikirjan ilmaiseksi joka vuosi suoraan kotiin. Liity jäseneeksi täyttämällä lomake tästä. Jäsenmaksu on 20 € tai 30 € (tukijäsen/yhdistykset).

YHDISTYKSEN HALLITUS.

Arkea ja Juhlaa Raaseporin Linnassa